Изберете държава за доставка на пратката

Как да изберете студиен монитор

09.02.2023
4 мин. прочетено
Juraj Haruštiak
Студийните монитори са стандартни за всяко професионално или домашно звукозаписно студио. Качествените студийни монитори трябва безпроблемно да отразяват записания звук и да помагат при смесването на музикални записи.
Как да изберете студиен монитор

Нормалните Hi-Fi кутии за високоговорители са създадени, за да направят звука по-интересен чрез корекция на звука, така че те не са много подходящи за мониторинг на звука по време на запис. Напротив, студийните монитори са създадени да произвеждат детайлен, реалистичен звук, балансиран в целия честотен спектър. Внимание! Студийните монитори се продават отделно или по двойки.

Пасивни срещу активни монитори

Решаването на тази дилема може значително да опрости следващия избор. Пасивните високоговорители могат да бъдат лесно разпознати по кабелните скоби на задната част. Използват се за свързване на кабелите от усилвателя. За разлика от активните, те нямат усилвател, вграден в тялото. Специална категория са моделите, посочени като bi-ampingили tri-amping. Всеки драйвер за високоговорители се захранва от отделен усилвател. Предимството на пасивния монитор е по-високата модулност на връзката.

Въпреки че е по-лесно да се комбинира с други устройства, стандартът на повечето проучвания днес е активен монитор с вграден усилвател. Те се свързват директно със звуковата карта или с миксера. Усилването на отделните високоговорители се осигурява или от един общ, или от няколко отделни усилвателя с различно качество.

Затворена конструкция срещу конструкция с отразяващ бас отвор

При избора е важно да изберете правилния тип конструкция. За затворени модели, е важен въздухът вътре, който се движи под въздействието на мембраната. Този въздух обаче има тенденция да има по-голямо съпротивление, особено когато се разпространяват басовите честоти, които след това звучат твърде плоско. Затова професионалните студия предпочитат монитори с отвор за бас рефлекс. Той се намира обикновено отпред или отзад на кутията.

Монитори "Nearfield" стрещу "Farfield" и местоположението на мониторите в стаята

Полученият звука зависи не само от параметрите на монитора, но главно зависи от параметрите на стаята. Звукът се отразява от стените и от всеки мебел в стаята. Идеално е да разположите монитора така, че слушателят да е в радиуса на директна реверберация без отражение от стените. Колкото по-малка е стаята, толкова по-малък е радиусът на отразяването.

Говорителят трябва да бъде разположен така, че звукът да бъде насочен директно в ухото на слушателя и нищо да не му пречи. Препоръчва се говорителите да се поставят на стойка или да се закачат на стената. Идеалните условия се постигат чрез равномерно завъртане на двата високоговорителя към лицето на слушателя, така че задните ръбове на високоговорителите да образуват ъгъл от около 60 градуса. Мониторите трябва да са наредени така, че слушането да се извършва в радиуса на пряка реверберация, приблизително 1,2 м от главата на слушателя, и мониторите да образуват равностранен триъгълник с главата на слушателя. Мониторите, които използваме по този начин, се наричат монитори на близко поле.

Изборът на размер на високоговорителите трябва да бъде съобразен с размера на стаята. Прекалено големият високоговорител в малка стая ще доведе до повече проблеми, отколкото до ползи. Твърде силен звук ще отскача неконтролируемо от стените и предметите в стаята, което води до значително изкривяване. Нашата препоръка може да предостави основни насоки:

Размер на високоговорителите (в инчове)Минимален размер на помещението (м)Мощност на високоговорителите (W)
3“ – 4“2,7 m x 2,1 m15 W – 30 W
4,5“ – 7“3,9 m x 3,0 m30 W – 60 W
8“ – 10“4,6 m x 3,0 m60 W – 100 W
10“ (+subwoofer)> 4,6 m x 3,0 m> 100 W

При търсенето на идеалната позиция за монитора, се често срещаме с проблем при басовите честоти. Те се движат в пространството много неконтролируемо. Освен пряката реверберация на near field монитори, интензивността на басовите честоти ще намалява с нарастващите метри и отразеният звук ще стане твърде изкривен като цяло. Идеалното решение е да се комбинират монитори от near field и монитори за far field, които се различават от мониторите от near field с по-голям диаметър на високоговорителите и по-голяма мощност. Мониторите за far field поле могат да бъдат разположени на 0,6 m до 1,2 m зад мониторите от near field, така че да образуват една ос с мониторите от near field и главата на слушателя.

Разпространението на звука се влияе най-много от параметрите на помещението, затова то трябва да бъде перфектно разделено. За съжаление, традиционното правоъгълно разположение не помага много за доброто разпространение на звука. Отраженията се показват под форма на подчертаване или потискане на някои честоти. Затова ви препоръчваме да подобрите акустиката на стаята си, като използвате акустични елементи, за да инсталирате капан за поглъщане на баси, покриване на стената абсорбиращи панели или дифузори и ако искате да поставите студийните монитори на маса, разбира се, трябва да е подходходящо подложка.

Плоска честотна характеристика

Идеалният звук трябва да бъде балансиран и възможно най-чист. Записът твърде басиран ли е, или някои ноти не могат да бъдат идентифицирани? Това може да бъде грешка на монитора. Плоската честотна характеристика се чува най-добре при средни честоти. Вокалите, китарите, но също така и ритъмът на барабаните звучат най-добре в това пространство. Високочестотната лента е доминирана от звуци на цимбали и хамбари. В това пространство звукът трябва да е остър, но не и „изгорен“. Всяко гласово докосване трябва да се разпознава в звука от качествените монитори.

Обобщение

Качествените студийни монитори трябва да звучат реалистично, без никакви ефекти. Изборът им трябва да зависи от параметрите на помещението и трябва да бъде правилно разположен в стаята. Внимание! Не всички модели се предлагат като чифт, някои се предлагат само като бройка. Дилемата може да бъде опростена, като изберете комплект, която включва към мониторите проучвания, като подложки, звукова карта, слушалки, кабели, стойки или микрофон.


Студийни монитори